Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.24 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
RESUMO: A evolução do conhecimento do interior do nosso planeta tem
levado a profundas alterações da forma como a dinâmica da Terra é encarada,
evidenciando a existência de ciclo dos supercontinentes. Esta transformação
tem permitido uma visão mais integradora, onde os processos tectónicos e
de evolução da Vida na Terra surgem como complementares. No entanto,
esta nova abordagem ainda não se reflete nos curricula do ensino. A realiza ção de um conjunto de atividades práticas explorando a forma como os
grandes blocos continentais foram evoluindo, desde o supercontinente
Rodínia até à Atualidade, e a sua influência na dispersão de alguns dos prin cipais grupos de seres vivos, constitui uma abordagem eficiente de alguns
aspetos associados ao ciclo dos supercontinentes.
ABSTRACT: The evolution of the understanding of the behaviour of the inner layers of our planet led to deep changes in the way we see the Earth dynamics, emphasizing the existence of a supercontinent cycle. This allows an integrative perspective, where the Plate Tectonics and the Evolution of Life on Earth are no longer isolated processes, but the result of a common evolution. However, such innovative view is not yet reflected in the scholar curricula. In this work, we propose a set of practical activities for the sec ondary school level exploiting the concept ofsupercontinent cycle and disper sion of Life on Earth. The reconstruction of the dispersion of the major continental blocks,since Rodínia to the Actuality, allows the understanding, not only of the aggregation and dispersion of supercontinents (Rodínia → Panotia → Pangaea), but also the way they have influenced the dispersion of some of the major groups of animals in the Earth.
ABSTRACT: The evolution of the understanding of the behaviour of the inner layers of our planet led to deep changes in the way we see the Earth dynamics, emphasizing the existence of a supercontinent cycle. This allows an integrative perspective, where the Plate Tectonics and the Evolution of Life on Earth are no longer isolated processes, but the result of a common evolution. However, such innovative view is not yet reflected in the scholar curricula. In this work, we propose a set of practical activities for the sec ondary school level exploiting the concept ofsupercontinent cycle and disper sion of Life on Earth. The reconstruction of the dispersion of the major continental blocks,since Rodínia to the Actuality, allows the understanding, not only of the aggregation and dispersion of supercontinents (Rodínia → Panotia → Pangaea), but also the way they have influenced the dispersion of some of the major groups of animals in the Earth.
Description
Keywords
Supercontinentes Ensino da Geologia Tectónica de Placas Evolução da Vida Supercontinents Geology teaching Plate Tectonics Life evolution
Citation
Dias et al. 2020, ‘Da Tectónica de Placas à Teoria da Evolução; dos supercontinentes à dispersão dos seres vivos’, Comunicações Geológicas, vol. 107, nº 1 (especial), pp. 175-177
Publisher
LNEG - Laboratório Nacional de Energia e Geologia