Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
606.85 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
RESUMO: Neste trabalho pretende dar-se a conhecer parte dos resultados
de um processo de avaliação num curso de formação de professores sobre
a implementação de aulas de campo (AC), com recurso ao modelo de Orion.
Os professores (15) pertenciam aos grupos de recrutamento 230, 420 e 520
e lecionavam áreas curriculares dos 2º e 3º ciclos do ensino básico e do
ensino secundário em escolas do distrito de Viseu, Portugal. Os resultados
mostram que embora as AC sejam consideradas, uma estratégia muito
importante no ensino e aprendizagem das ciências continuam a ser pouco
utilizadas, bem como o modelo de Orion desconhecido pela maioria dos
participantes. O uso de cartas, topográficas e geológicas, e o site do Google
Earth são adequados para a dinamização de AC, no entanto apenas este
último tem alguma preferência na utilização.
ABSTRACT: This paper intends to present part of the results of an assessment processin a teacher-training course on the fieldwork implementation, using the Orion model.The teachers(15) where from the recruitment groups 230, 420 and 520, and taught curricular areas of middle and high schoolsin the Viseu district, Portugal. The resultsshow, that although fieldwork is considered a very impor tantstrategy in teaching and learning ofsciences, it continuesto be not fully ap plied, as well asthe Orion model, an unknown methodology for the majority of the participants. The use of topographic and geological charts, and the site Google Earth are adequate in use of fieldwork development, however only this last tool has some preference among the participants.
ABSTRACT: This paper intends to present part of the results of an assessment processin a teacher-training course on the fieldwork implementation, using the Orion model.The teachers(15) where from the recruitment groups 230, 420 and 520, and taught curricular areas of middle and high schoolsin the Viseu district, Portugal. The resultsshow, that although fieldwork is considered a very impor tantstrategy in teaching and learning ofsciences, it continuesto be not fully ap plied, as well asthe Orion model, an unknown methodology for the majority of the participants. The use of topographic and geological charts, and the site Google Earth are adequate in use of fieldwork development, however only this last tool has some preference among the participants.
Description
Keywords
Avaliação Ensino e aprendizagem Modelo de Orion Trabalho prático Assessment Teaching and learning Orion model Practical work
Citation
Correia, Pires & Abrantes 2020, ‘Curso de formação contínua de professores: aulas de campo no ensino das ciências’, Comunicações Geológicas, vol. 107, nº 1 (especial), pp. 169-172. https://doi.org/10.34637/m37e-w533
Publisher
LNEG - Laboratório Nacional de Energia e Geologia